Ebba Deijenberg - Tack för allt, min älskade

Tack för allt, min älskade

Dagen har kommit då jag och Aithon går skilda vägar. Tårarna strömmar ner för kinderna när jag skriver det här, klockan sju på morgonen. Som ni vet så flyttade jag hem för några veckor sedan med ett beslut om att pensionera Aithon. Dock har jag ingen möjlighet att ha kvar honom där jag står nu för jag tycker att det är för små hagar och för dålig hästhållning för att sätta en pensionerad häst på - även om det är bra när man tränar och håller igång sin häst. Vi har haft lite olika alternativ och välja mellan och nu har vi kommit fram till ett beslut. Då Aithon inte håller för ridning längre så kommer han få flytta till min morbrors gård i Skåne. Där kommer han få gå i stora gräshagar med flera hästar, något han nog inte gjort sedan han var unghäst, och bara få vara häst. Han kommer inte ridas mer förutom när mina småkusiner som är i tioårsåldern kommer skritta ut på honom.
 
Egoistisk som man är så vill jag inget hellre än att ha kvar Aithon i stallet fem minuter från mitt hus, men som djurägare har man ju ett ansvar och jag vet att han kommer få det toppenbra hos min morbror på hans fina gård. Jag har verkligen tur som inte behöver sälja eller lämna bort Aithon till någon jag inte känner, men smärtan över att inte ha sin allra bästa vän och största trygghet i livet nära gör också ont. Det här är avslutet på min och Aithons resa tillsammans.
 
... Och vilken resa. Vad tacksam jag är, så otroligt, otroligt tacksam. Ridmässigt har Aithon lärt mig allt. Jag hade bara ridit ponny innan jag köpte Aithon och det är ett stort steg att 1) rida storhäst, och sedan 2) lära sig Young Rider-rörelserna. Jag som hade haft ett uppehåll på två år från hästarna (nästan) hade mycket att lära. Tillsammans med Aithon har jag fått uppleva saker som jag bara kunde drömma om; Falsterbotävlingarna, SM, Odense CDIY och mycket mycket mer. Visste ni att jag faktiskt har slagit Jan Brink med Aithon? ;-) 
 
Nåväl, ridmässigt har de här två åren varit fantastiska. Inte bara det, Aithon kom in i mitt liv när jag behövde en trygghet som mest. Jag minns knappt hur ridpassen såg ut i början för det enda jag kommer ihåg är hur Aithon var min stora, trygga nallebjörn som fick all saknad och all sorg att försvinna för några timmar varje dag. Aithon har varit min största trygghet i livet i två år, och förmodligen under dom åren som har varit mest turbulent och traumatiska i hela mitt liv. Jag tror inte att jag hade stått där jag är idag om det inte hade varit för min fantastiska häst.
 
Nu ser jag knappt på grund av alla tårar. Nu ska jag åka en sista gång upp till min finaste häst, rykta honom extra noga och pussa oändligt många pussar på honom. Säga hur otroligt mycket jag älskar honom och tacka för den här tiden. Tack, älskling. Jag kommer aldrig att glömma dig.
 
 
 

Kommentarer:

1 ɑ n n i k ɑ:

Fina bilder :)

2 Lena:

Kram 💞

3 Angelica:

Stor KRAM <3

4 Alice:

Fina ni är, förstår att det måste vara svårt men du väljer ju det som är bäst för er båda, styrkekram <3

5 Linnea:

å ebba, vad synd! mycket fint skrivet! Men det är ju verkligen ett bra beslut av dig att ge honom en härlig pension, och så kan du ju hälsa på när du vill, det ordnar sig! stor kram och hoppas du mår bättre snart!

6 Anja:

Underbart gjort av dig! Mycket klokt beslut av dig att låta honom få gå i stora hagar, så även om du kommer att sakna honom har du gjort helt rätt

7 Anonym:

Storsta kramen till dej, du gör det enda rätta, förstår att det är känslomässigt jobbigt. Stora hagar vill ju alla hästar gå i, härligt att du kan ge Aithon det. Kram igen!

8 Ida Woxlin:

Åh... Största kramarna till dig, Ebba. <3

9 Kajsa:

Stor kram till dig Ebba!

10 Johanna:

Usch, nu sitter jag här och bölar:-( tror inte att jag förstår hur mycket Aithon betyder för dig med tanke på vad han hjälpte dig att gå igenom. Stor kram från mig<3

11 JennyM:

Usch jag lider med dig! Sålde precis min unghäst som jag ägt sedan han var 3 månader.. Det är hemskt att inte ha sin bästa vän i stallet när man kommer dit! Men du lär säkert hitta en ny fantastisk häst när det är dags, håller tummarna!
Förövrigt om.inte jag minns helt fel så slog du Jan i Borås? Satt och skrev för en av domarna och dom pratade alla så fint om dig när klassen var slut :)

12 MalinKalin:

Åh jag sitter här och gråter som en tok nu. Tycker du har tagit ett väldigt klokt beslut. Han kommer få det jättebra där tror jag. Styrkekramar till dej :)

13 Ellen:

Kram på er!! <3 Ni är så fina!

14 Mimmi :

Vilket fint inlägg, förstör att det måste kännas jättejobbigt... :-( du gör ett bra & oegoistiskt beslut iaf! Och du kan väl alltid åka & hälsa på honom? :)

15 nikolina:

de gör ont att lämna iväg sitt hjärta, men de är så klokt att göra de som är bäst för dom istället för att vara egoistisk. Du är grym ebba och ni har vart så fina tillsammans!

16 B Y S M J :

så fina bilder, fin text!

17 Emely:

Så fin text och fina bilder. Du ska verkligen vara stolt över er och er resa, ni har varit grymma tillsammans. KRAM! <3

18 Märta:

Det enda rätta beslutet har du tagit. Om man verkligen älskar en häst vill man att den ska ha det så bra som möjligt. Och hur kul blir det för Aithon att stå i en box och hänga?? Nä, det blir bättre för honom om han får gå i stora hagar och sträcka på benen. Nu börjar jag nästa gråta här, du är en jättefin tjej som gör precis rätt, kom ihåg det.

19 jolanda:

jättefint av dig att ta det beslutet som är bäst för Aithon, lycka till! :)

Kommentera här: