Q&A

"Hej Ebba! Kan du inte förklara hur du börjat äta mer specifikt? Har du bestämt dig för att utesluta socker samtidigt som du äter "vanlig mat"? Vad är ditt mål med detta? :) Tack för en jättehärlig blogg!"

Först och främst - tusen tack! Jag har ändrat lite i min kosthållning den senaste veckan jämfört med hur jag har ätit tidigare. Dessutom har jag börjat rida mycket igen vilket är fantastiskt roligt, men då är det viktigt att kroppen orkar att hålla igång när det är tidiga mornar och långa dagar. Jag har dessutom läst på lite om vad vitt socker gör mot kroppen och det är riktigt farligt. Det här med att "kunna unna sig en tisdag" känns inte lika lockande när man inser vad som händer på insidan av kroppen när man har svalt den där chokladbiten. Därför tog jag ett beslut förra veckan att köra en socker-detox! Jag älskar glass och choklad (who doesn't?) men jag har också en förmåga att ibland ta lite för ofta. Självklart kan man unna sig något gott någon gång då och då utan att det är en större fara, men att äta något litet gott varje dag funkar inte om man tränar hårt och dessutom vill må bra. Därför har jag bestämt att köra 4 veckor framöver utan minsta lilla godisbit. Jag äter självklart inte chips, glass, dricker läsk eller dylikt under denna perioden och det är helt enkelt för att vänja av kroppen vid onödigt socker. Det tar tre veckor för kroppen att stoppa ett sug, så därför kör jag en vecka till för att vara på den säkra sidan =)
 
Förutom att socker i för stora mängder inte är nyttigt för själva kroppen så är det ju också massa med onödiga kalorier som man stoppar i sig, jag skulle ljuga om jag skrev något annat. Jag tränar hårt, jag rider ca 2 hästar/5 dagar i veckan och gymmar nästan varje dag utöver det. Då måste jag ju ge bästa möjliga näring till kroppen så att den orkar och att jag blir starkare och ser resultat - så blir jag motiverad iallafall. I övrigt äter jag "vanlig" mat, så som kött, fisk, kyckling, ris och pasta - även om jag försöker hålla mig borta från vissa saker som triggar igång mitt sockersug. Jag älskar mat MEN, jag vill äta så att både kropp och knopp mår bra. Målet med detta är att helt enkelt träna på självkontrollen, få bättre resultat i träningen och må bättre. Svårare än så är det inte! =)
 
 

Kommentarer:

1 Stephanie:

Vad duktigt du är! Det är så inspirerande att läsa din blogg med all din positiva energi! Heja dig! :D Jag undrar en sak, jag är student och har tyvärr inte råd att gå till gymmet just nu, men jag känner att jag måste träna! Har du några bra tips/övningar hur man kan lägga upp träningen hemma? Och jag är också väldigt oliksidig när jag rider (svag i vänster sidan), kämpar med att bli liksidig varje dag och på båda mina hästar men det hade varit skönt om man kunde träna lite extra vid sidan om för att skynda på min dåliga sida lite. Har du nån bra idé på hur man kan göra det? Något man ska tänka på? Träna den dåliga sidan dubbelt så mycket eller hur gör man? Jag känner mig så dålig på det här! Hoppas du har tid att svara och lycka till med "dina" nya hästar :D

Kommentera här: