Ebba Deijenberg - Gårdagens ridpass

Gårdagens ridpass

... bestod bara av övergångar, på båda hästarna! Qlivia blir så jäkla stark när man bryter av från galopp till trav så där håller jag på att testa mig fram för att få henne att sluta dra iväg. Det är väl inte så konstigt egentligen eftersom hon inte har så mycket muskler men jag måste komma på en teknik så att jag bryter mönstret, för även om kroppen drar iväg så är det ju något hon har lärt sig i huvudet också. Knepigt det där men vi experimenterar vidare! I traven börjar hon bli riktigt rund och fin av sig själv men man får passa sig så att hon inte blir för tom i handen. Man måste ha ett sug i bettet och det där är just nu en balansgång på henne. Antingen får man väldigt mycket i handen och så drar hon iväg eller så blir hon aningens tom men blir rund och kontrollerbar, haha. Bara att träna vidare =)
 
Ronny var gårdagens glädjeämne! Som jag har skrivit så är han en lite knepig häst som kräver mycket teknik. Jag blir ibland för ivrig och använder för stora hjälper, och Ronny blir direkt vaksam och inte alls samarbetsvillig då. Perfekt för mig som behöver träna på små små hjälper. Igår var det perfekt avvägt mellan hand, sits och skänkel och då blev ridpasset därefter! Han ger en otrolig känsla när det är rätt, men när det blir fel så är han väldigt stark. Väldigt lätt att motivera sig till att rida bättre ;-) Jag jobbade mycket med övergångar mellan de olika gångarterna och även om det blir missförstånd här och där så går det hela tiden mot en förbättring. Nu har jag ridit Ronny 8 gånger och det ska bli väldigt roligt att se hur det kommer se ut om några veckor!
 
 

Kommentera här: