Ebba Deijenberg - Första ridpasset

Första ridpasset

Idag red jag Qlivia för första gången hemma! Jag har ridit henne en gång innan och det var förra veckan, bara för att se lite hur hon kändes och så vidare. Hon är i dagsläget väldigt omusklad och otränad så det är där allt fokus kommer hamna till en början. Å andra sidan tror jag att det gömmer sig riktigt, riktigt fina kvalitéer under så det ska bli roligt att få följa hennes utveckling! 
 
Idag var som sagt första ridpasset hemma och jag hade bestämt mig för att rida MAX 25 minuter. Inte överanstränga nu när hon är ny på stället med nytt underlag och så vidare. Jag använde mig av en graman (i samråd med ägaren) som en säkerhet idag då det tar emot för henne att jobba korrekt med ryggen, alltså med kort underlinje och lång överlinje. Viktigt är, tycker jag, när man använder en graman är att hästen inte får lägga sig på den, alltså att springa på bogarna. Det är en fin avvägningsfråga, det där. Idag var syftet att finnas där som ett stöd för henne på ett lagom sätt, vilket jag tycker att den lyckades med. Imorgon ska jag rida utan, viktigt att variera. Jag red mest tempoväxlingar idag, fram och tillbaka, och jobbade med att hålla henne rund och försökte få henne mjuk i sidorna. Man märker att hon blir lite tråck när hon blir trött, men det är faktiskt inte okej så där fick jag visa henne att hon skulle gå fram ändå. Det är en otroligt ambitiös häst vilket är roligt! Hon ändrade sitt mindset totalt under passet vilket var helt fantastiskt. I början skrittade hon med korta steg och med högt buret huvud, och efter många påminnelser så skrittade hon faktiskt av med lång hals, lågt huvud och stora, energifyllda steg! Tjoho! När hon lär sig att hon ska jobba med ryggen på rätt sätt och samtidigt trampa på med bakbenen kommer hon bli en kalashäst.
 
Denna veckan kommer planen för Qlivia se ut såhär:
 
Måndag: Lära-känna-pass, max 25 minuter. Skritt, trav och galopp. 
Tisdag: Jobba max 30 minuter. Endast jobba med övergångar!
Onsdag: Skritta ut i skogen.
Torsdag: Galopp-jobb på max 30 minuter. Fokus på tempoväxlingar!
Fredag: Ut och klättra i skogen.
Lördag: Tempoväxlingar och övergångar. Max en halvtimma!
Söndag: Promenad ute i skogen
 
Utöver att hon rids så går hon i hage och promeneras på kvällarna, för att få bort mjölksyra ur kroppen och för att hålla igång tarmar, leder osv. Så har jag alltid gjort med Aithon och det funkar bra, mestadels för att jag har så otroligt nära till stallet. Jag är redan helt förälskad i Qlivia (som gnäggade när jag kom imorse, hur sött?) och är såå glad och stolt över att få detta förtroendet av ägarna. Tack!
 
Fina tjejen efter ett jobbigt pass!

Kommentarer:

1 Malin:

Åh vad kul!! Man hör verkligen din lycka, kommer bli roligt att följa er två! Speciellt för mig för jag jobbar med liknande med min medryttarhäst just nu :)

2 Anonym:

Hur uttalar man Qlivia egentligen? :)

Svar: Klivia!
Ebba Deijenberg

Kommentera här: