Ebba Deijenberg - Dagens Qlivia

Dagens Qlivia

Dagens pass bestod bara av övergångar - så otroligt nyttigt! Jag började med att skritta fram i 20 minuter där jag stretchade ut ryggen på henne. Redan när jag skrittar fram är jag noga med att hon ska hålla huvudet sänkt och höja ryggen, hela tiden för att hon ska få rätt mindset och för att musklerna ska börja jobba på rätt sätt redan från början. 
 
Passet varade i ca en halvtimma (utan fram- och avskrittning då) och jag jobbade med att hon skulle acceptera samsidiga hjälper och bli rund över ryggen. I dagsläget blir hon ganska rak i halsen medan jag försöker jobba åt att manken ska vara högsta punkt. Så blir det ju inte för det är nog fysiskt omöjligt för hästar, men jobbar man åt det hållet så välver ju sig ryggen iallafall. Mycket övergångar mellan trav-galopp och även mellan trav-skritt. Man märker att hon inte riktigt orkar vara framme för skänkeln hela tiden (men det måste man så det är bara att jobba på!) för så fort jag gör en övergång så "seg-drar" hon sig fram med underkäken, typ. Hon har alltså svårt att stanna kvar i en korrekt form men det märker man är endast styrkemässigt svårt för henne. Jag tyckte att hon jobbade på jättebra idag och i slutet levererade hon en riktigt fin känsla i båda varven! SÅ himla roligt! Jag tycker jättemycket om henne redan och det ska bli kul att se var hon ligger styrkemässigt om några veckor. 
 
Med Qlivia är det ju bara grundarbete som görs just nu men ärligt talat, förutom kanske någon rörelse här och där så är det inte så himla stor skillnad jämfört med hur passen med Aithon såg ut. Det jag gillar med Qlivia är att hon tar arbetet otroligt bra även fastän hon tycker det är jobbigt, och för att hon har en naturlig mjukhet i kroppen som jag gillar. När hon blir lösgjord och orkar bära sig själv är hon som smör att rida, helt fantastisk. 
 
Föresten! Jag tog en "före"-bild idag på henne. I dagsläget är hon omusklad och tunn men med rätt foder, träning och återhämtning tror jag att hon kommer muskla på sig ganska snabbt. Visst är hon sjukt söt?
 
 

Kommentarer:

1 Lina:

Nyfiken på hur du tänker och gör när du vill få henne att sänka huvudet och komma upp med ryggen? Har svårt att få min att ta stöd och bli stadig i den lägre och rundare formen.

2 Elin G:

Jättefin häst! Högrest, sportig modell och vilket sött huvud hon har. Kul att få följa henne här på bloggen.

3 Emma:

Vart finns din gamla ponny tip top nu? :)

Kommentera här: