Ebba Deijenberg - Sitsknep

Sitsknep

Oavsett vem du är som ryttare - hobby eller tävling, dressyr eller hoppning - har alla som någon gång sitter till häst god nytta av en bra sits. En god sits enligt mig är följande: en mjuk, stilla och stadig hand, ett stabilt säte som lyckas hålla kontakt i musklerna utan att bli spänd, mjuka armbågar intill kroppen, omslutande ben och en stadig skänkel. 

Det låter ju lättare än vad det är, eller hur? Jag har som mina år som dressyrryttare tränat otaligt många gånger på just sitsen. När jag var yngre avsatte jag hela ridpass bara på att träna på att känna sittbenen, tex, medan jag idag har själva mindsetet i huvudet och tänker lite hela tiden (omedvetet haha) "ner med hälen, upp med tummen". Jag har ändå några bra tips på lager för att få en bättre sits, som du kan göra både på hästryggen och nere på marken.
 
- Träna din rörlighet. Jag brukar göra detta genom att stå helt rak och sedan börja ryggen framåt så att min mage hamnar lodrät mot marken, fast med raka ben. Här tycker jag det är svårt att ha en helt rak rygg för det sträcker som bara den i baksida lår och i svanken för mig. Jag tränar ofta på att göra t ex knäböj med armar rakt uppåt för att hitta balansen i magen och för att det ökar rörligheten i höfterna på mig. Stretchar noga!
 
- Bli longerad. Man kan ta 5 minuter i början av passet. Bort med stigbyglarna, bort med tyglarna och träna på. I början är det skumpigt men till slut lär man ju sin hästs takt och kan skumpa med istället för att skumpa emot =)
 
- För att få helt stilla händer har jag blivit longerad med små vattenglas i händerna. Man märker direkt när händerna börjar skumpa för det blir väääldigt blött på benen då... 
 
- Sätt ett spö bakom armbågarna. När jag var yngre hade jag svårt att koordinera mina armar, så för att få stöd satte jag ett spö bakom armbågarna som liksom tryckte dom till rätt plats. Detta använder jag fortfarande när jag rider och har en dålig sitsdag.
 
- Träna konditionen. Med en bättre kondis så upplever jag att du får en bättre balans. Man blir inte lika lätt hängande i handen utan har styrkan i kroppen att sitta still, rida med hästen och vara kvick. 
 
 Här ser ni ett exempel där jag blir för hängande i handen, borde ha tummarna uppåt och helt enkelt sitta lite mer fram med överlivet. 
 
Här sitter jag bättre men måste slappna av i höften och i knäet bättre så att jag inte blir klämmande med skänkeln.
 
Vad är era bästa sitstips? Vad jobbar ni mest med eran egna sits?

Kommentarer:

1 MalinKalin:

Jättebra tips! Jag behöver verkligen träna sitsen.

2 Malin:

Åh det var jätte bra tips ju, tack!! Känns som det blir ett pass m vattenglas framöver ;)

3 stina:

Tycker det är så himla svårt att få en stadig skänkel... Oavsett om jag tar bort stigbyglarna så far benen runt. Hur gör du med vattenglasen, har du inga tyglar då?

4 Johanna:

Jag har ett tips om man gärna vrider sina händer under ridpasset. Sätt ett spö mellan tummarna och pekfingerarna där tyglarna ligger ( helst ett kort spö för att det inte ska slå i väggen om man rider på fyrkantsspåret). Spöet tvingar då dina handleder och händer att vara i rätt position :)

Kommentera här: