Ebba Deijenberg - Q & V

Q & V

Jag fick en förfrågan om att berätta lite mer om dom hästarna jag rider just nu. Självklart!
 
Qlivia e. Quite Easy är född 2003 och står hos mig för träning. Hon är ca 168-170 cm hög och brun. Hon är en mycket ladylike dam som helst inte vill blöta ner fötterna i onödan och sånt, men hon är otroligt rar att hålla på med. Hon ska stå hos mig i några månader och sedan tas över av ägaren. Jag tror att hon är startad typ MSVB innan men det är ett tag sedan då hon har varit ur träning ett tag och inte är så stark i kroppen just nu. Vi jobbar mycket med de grundläggande sakerna då hon har väldigt lätt för sina rörelser. 
 
Qlivia i sitt rosa prinsesstäcke!
Varonne e. Briar 899 är född 2000 och står hos sin ägare Lena From ungefär en halvtimmas körning från mig. Han är ca 172 cm och väldigt maffig, med en helt enorm nacke! Han är faktiskt hopphäst från grunden och där har han gått 130-banor. Han är startad MSVB och jag rider honom ca två dagar i veckan, både för att avlasta Lena och för att få mer erfarenhet själv. Varonne har fina kvalitéer men jag har haft svårt att hitta rätt på honom. Nu har vi lärt känna varandra mer och det går bättre för varje gång! 
 
 

Kommentarer:

1 Sara:

Vad är bra att tänka på när man ska skola om en hopphäst på 5år till en dressyrhäst? :) Kan vilken hoppavlad häst som helst bli en fin dressyrhäst eller handlar det snarare om vissa guldkorn som kan bli både och?

Svar: Jag tror att så länge hästen har de fysiska förutsättningarna för sig så kan den bli en dressyrhäst. Min åsikt är att både hoppaveln och dressyraveln tar fram kvicka och lätta hästar, men ibland med olika syften. Jag har aldrig skolat om en hopphäst själv men som med allt annat är det viktigt att ha bra hjälp runt omkring som kan vägleda en. Lycka till!
Ebba Deijenberg

Kommentera här: