Ebba Deijenberg - Att vilja för mycket

Att vilja för mycket

En stark vilja är ofta väldigt bra att ha, men i vissa fall mindre bra. Just nu är jag i ett sånt läge. Jag vill så himla mycket, och så himla olika saker, att jag nästan slår knut på mig själv. Det här med att leva i nuet och att njuta över de prestationer jag har åstadkommit är inte riktigt min grej, jag letar hela tiden efter nya saker att sätta tänderna i. 

Fram tills mars nästa år ska jag från och med den 2 januari plugga inför Högskoleprovet. Vänner som har pluggat och fått bra resultat har pluggat mellan 3-8 h varje dag i flera månader. Ni vet ju att jag gjorde det nu i höstas men jag fick inte dom resultaten jag vill ha. Någonstans mitt i det vill jag rida två hästar varje dag, helst tre eller fyra, och behålla mitt jobb på Ralph Lauren. Utöver detta ska jag ha tid att vara med familjen, med William och till att andas och hänga med kompisar. Det låter inte omöjligt, men när man räknar på det i tid blir det faktiskt omöjligt. Jag vet att jag aldrig kommer kunna stiga upp kl 05 varje morgon utan att då och då få sovmorgon, jag vet att jag kommer känna mig splittrad inombords och med det kommer ett dåligt fokus som ett brev på posten.

Ett bra Högskoleprovsresultat kommer jag att tacka mig själv för men allt som rör hästarna är ju så himla roligt. Får klura på en bra lösning på det här...



Kommentarer:

1 Anonym:

vore det inte bättre att söka till en utbildning istället för att göra högskoleprovet om och om igen. Det leder ju ingen vart på sikt! Annars låter det ju toppen härlig att bara ha det sakerna du skriver om!!

2 Cornelia:

Fast jag antar att ebba inte kommer in på den utbildningen hon vill på betygen och alltså behöver ett bra resultat på högskoleprovet? Jag förstår hur du känner Ebba, jag pluggar nu på universitetet och jobbar i ett stall där jag har min häst. Tiden är jävligt knapp, men utan jobbet har jag inte råd med hästen (vill inte ta studielån och har inte råd med häst på bara det heller, eftersom jag pluggar i Stockholm = svindyra hyror på både stall och lägenhet) och då är det inte roligt att plugga heller. Men, måste du rida fler än en, Max två hästar? Jag vill också rida mycket och det är då man blir bättre, såklart, men det tar en väldigt massa tid. När du hittar din egen så kanske det räcker med den och en extrahäst då och då? I alla fall fram till provet är klart!

3 Anonym:

Tänk, 2 månader. 2 månader med lite mindre häst men ett provresultat som kan öppna många vägar livet ut, eller två månader av mera häst, och där du kanske ändå får göra om ditt prov?

4 Linda:

Känner igen mej så!
Vill gärna rida hela dagarna, men bara min egna häst(ar). Men måste ju jobba för att kunna ens ha häst, Skulle kunna tänka mej att plugga, men har inte ekonomin till det just nu.

5 Anonym:

Hästarna finns alltid kvar. Vad som är bra är trots allt att du är ung & har alla tider i världen
Bara att välja,,sattsa på häst eller plugg!!

6 Ida:

Hejhej, tänkte bara skriva några rader till alla er som vill höja er på Högskoleprovet. Jag tror inte att man behöver plugga 100% i flera månader för att lyckas. Istället skulle jag bena ut det, för egentligen är Högskoleprovet riktigt enkelt om man har alla grunder. Mattedelen består av fyra olika delar. Läs på vad det är du ska göra för att lösa de olika sorters uppgifterna-är det att snabbt se vad som är RIMLIGT? Är det att avgöra om något är MÖJLIGT? Är det att FÖRSTÅ vad dem vill veta? Verbala delen är också den indelad i fyra delar. Ord är lättast att öva genom att börja reflektera över vad det är i ett ord som avgör dess innebörd. Alla ord kommer från någon betydelse. Lär dig de främsta prefixen och suffixen, samt kanske från vilka år svenskan influerades av andra språk, det hjälper er när ni ska avgöra ordens betydelse. De andra delarna ska ni avgöra vad som är RIMLIGAST att svara efter vad som står i texten, inte vad ni själva vet sedan innan. Därför är det viktigt att ni ser ordens betydelse även i sammanhangen, så att ni får rätt ordval. Den engelska delen är RIMLIG, dvs svaren ska stämma med sin text, alltså ska ni försöka hitta det svar som stämmer mest in på texten. Titta på serier utan svensk text så att ni kan höra engelskan i era tankar så blir det lättare!
Istället för att plugga som om ni gick heltid i skola, avsätt en dag åt att göra två-tre tidigare prov som det finns facit på, och sedan jämföra statistik - vilka delar är det du inte klarar av? Hitta en förklaring till vad det är som gör att du inte löser frågorna korrekt. Förstår du inte frågeformuleringarna? Läs någon guide till just den delen och skriv om guiden med egna ord, då kommer du ha lättare att förstå vad de vill ha fram! Tar det för lång tid att lösa matteuppgifterna? Försök avgöra VAD det är dem är ute efter i frågan och överslagsräkna, gör du det så hamnar du oftast i rätt intervall för svaret. Har du överlag svårt för mattedelarna? Läs igenom Matte1/2 på någon studiesida på nätet. Läs förklaringar till varför man löser problemen på ett visst sätt så har du lättare att se vad du ska göra för att lösa problemen. Har du många fel i ord? Läs DN/SVD/Veckans Affärer/synonymer och börja reflektera över vad det är i orden som faktiskt utgör betydelse, och koppla ihop det. Det tar inte många minuter om dagen! Har du svårt att se vilka ord som platsar i texten? Säg meningarna högt i huvudet! Finns oftast ett svar som låter normalt, de andra lite krystat. OBS läs samtliga meningar - kan finnas dolda undermeningar/sarkasm som är viktigt att uppfatta.
Allt som allt är högskoleprovet bara 160 frågor och det testar ENBART din förmåga att snabbt uppfatta VAD det är dem frågar om! Det behövs inte pluggas heltid i flera månader, men ni behöver vara seriösa och FAKTISKT tänka på vad ni gör när ni ska lösa problemen. Hitta ett effektivt och systematiskt sätt att ta er an uppgifterna så ska ni se att ni klarar det galant! Mvh En som satte 2.0 utan problem.

7 Evelina:

Blir glad när jag ser kommentaren ovan, för då är jag inte ensam. Högskoleprovet är extremt logiskt och det handlar bara om att hitta "taktiken" för att lyckas. Gör ett par prov, hitta dina svagheter och öva på dem. Glöm inte att det är väldigt basic matte, ofta vill man trilla iväg i för svåra uträkningar men det är matte a vi pratar om :) Det märks på ditt skrivande att du är en smart tjej så detta fixar du utan problem. Mitt tips är också att välja en del att fokusera lite extra på matte eller språk om du inte absolut måste ha 2.0 för får du 2.0 på t.ex. matten så väger det upp det man kanske missar i engelska. Tack för en grym blogg och njut av det underbara livet du har! :)

8 Anonym:

Nu har inte jag skrivit högskoleprovet utan kom in på min utbildning ändå. Men att plugga flera timmar varje dag i flera månader till ett högskoleprov, det verkar varken vettigt eller hållbart. Om jag jämför med när jag man läser en kurs på högskolan- så under 7-8 veckor gör man litegrann några dagar i veckan, egentligen lär man sig kanske inte så mycket, haha! Sista 2 veckorna lägger man in en extra växel och pluggar riktigt effektivt!
Alltså borde du kunna börja med att göra ett testprov- kolla vad du inte kan. Sen kan du någon dag i veckan repetera det, behöver inte ta mycket tid från något annat. Sen, sista 2-3 veckorna så lägger du in ett ryck och pluggar massor! Under de veckorna är det kanske lämpligt att ägna mindre tid åt hästarna.
Så mitt tips till dig är att verkligen inte lägga 2 månader på att plugga, för hur "värt" det än är, så kommer du tröttna. Ingen (vad jag vet) orkar plugga så länge till samma sak!
Hursomhelst, lycka till med vad du än väljer :)

Kommentera här: