Ebba Deijenberg - Q&A

Q&A

"En fråga bara (ingen kritik mot dig som person) utan undrar bara varför du rider henne bakom lod? Jag förstår inte alls de som gör detta, och den häst som jag var medryttare på har en ägare som är equiterapeut som förklarade för mig att när hästen får bakom lod bygger hästen underhals och tappar bakbenen. När jag senare ifrågasatt flera stycken ryttare har de då sagt "ja men de spelar ingen roll såvida hästen får med sig bakbenen" - för all del men om hästen går bakom lod tappar den ju hela ryggen och bakpartiet? I mina öron makes it no sence... Andra säger "ja men om man rider hästen bakom lod hemma går den framför lod på tävling" i mina öron låter detta ÄNNU dummare, varför skulle hästen helt plötsligt sluta gå bakom lod bara för att en är på tävling. SNÄLLA, kan du förklara detta för mig, jag förstår ingenting. Är det bara ryttares okunskap som gör att sålänge hästen böjer på halsen går den i rätt form eller?"
 
Jag tycker det är sjukt intressant, det här med att diskutera hurvida hästens form ska vara. Som du skriver - att bygga underhals och att tappa bakbenen är absolut inte önskvärt på en dressyrhäst. Jag har alltid fått lära mig att när man börjar värma en häst (eller rider en häst som inte har styrka nog) så ska man rida hästen rund och lägre i formen. Självklart ska man sträva efter en så rak lod som möjligt och en så öppen ganaschvinkel som det bara går, men det kräver också sin styrka och teknik - både från häst och ryttare. 
 
 Här ser vi en häst som går korrekt enligt lod, men som enligt mig blir för flack i överlinjen och för rak. 
 
I dagsläget saknar Qlivia mycket styrka och muskler och därför måste jag ta denna utveckling stegvis. I början gick hon knappt på tygeln och var inte mellan hjälperna. Därför har jag fått överdriva nu i början för att hon ska lära om sig vad som är rätt. Jag tror att hon inte har styrkan att ridas rund och samtidigt i en korrekt lod-form, då det kräver mycket ryggmuskler som hon i dagsläget saknar. Hade jag ridit henne i s k "tävlingsform" hade hon bara släppt bakbenen, sänkt ryggen och kört upp huvudet. Inte heller önskvärt. Jag har precis lyckats få henne rund i överlinjen och mjuk med aktiva bakben, och därför har jag bortprioriterat huvudets position just nu. Jag fokuserar mer på att hon inte ska lägga sig på bogarna (alltså att hon har balans i den runda och låga formen) och att hon trampar på aktivt med bakbenen. Trots att hon bara joggar ska det kännas att hon kliver in under ryggen. Det gör att jag får ett sug i tyglarna som gör att jag sedan (när suget och styrkan finns) kan ha henne i helt korrekt form. 
 
Ett, enligt mig, fint exempel på en häst som är rund i överlinjen men som har en öppen ganaschvinkel i en lägre form. 

För att öka styrkan och för att med små steg närma mig den "perfekta formen" så varierar jag otroligt mycket. Form, takt, steglängd och tempo. Jag tar upp henne i formen och försöker få henne mer korrekt när jag känner att jag har ryggen med mig. Därefter länger jag halsen igen. Så håller jag på för att Qlivia ska bli stark i kroppen. Som svar på din fråga tror jag att många ryttare eftersträvar en mjuk känsla i munnen, som lätt kan förväxlas då hästen blir tom och bakom lod. När hästen inte är mellan hand och skänkeln finns inte "gummibandskänslan" och då tror jag tyvärr att många ryttare "drar" ner sin häst på tygeln i tron om att den blir mjuk/lösgjord. Det ger helt enkelt en bekvämare känsla att rida på något som är mjukt/tomt än på något som har ett sug och som vill framåt (men som ofta ger en mer korrekt form). 

Kommentarer:

1 Susane.ja:

Jag kan bara hoppa med dig Ebba, jag var så himla nöjd med det du åstadkommit på så kort tid! Qlivia var jätte fin och arbetar riktigt fint med aktiva bakben samt fin ryggverksamhet. Näsan kommer på plats när styrkan kommer och formen blir högre :)

2 Susane.ja:

Hålla med dig skulle det vara :)

3 MalinKalin:

Det låter vettigt hur du tänker tycker jag :)

4 Lina:

Låter väldigt klokt! :)

5 Olga:

Tack så mycket för ett bra och lättförståeligt svar! Trevlig kväll

Kommentera här: