Ebba Deijenberg - Mitt 2013

Mitt 2013

Tar en paus från allt nyårs-förberedande, sätter på min myslista på Spotify och kryper upp i soffan med datorn i knät. Tänk att ännu ett år har gått. Bläddrar igenom min mapp "2013" och ser vilka bilder och dokument som ligger samlade där. Funderar. Känner efter. Minns. 
 
För exakt år sedan skrev jag ett långt sms till en av mina bästa vänner om varför 2013 skulle bli vårt år. 2012 för mig var värsta året i mitt liv. Det jag alltid kommer komma ihåg var att min älskade pappa gick bort i Augusti. Innan dess hade allt på hästfronten varit jobbigt, jag hade inte hittat en storhäst efter min ponny och klättrade på väggarna av abstinens och saknaden efter min fantastiska ponny tärde också såklart. Efter min pappas bortgång har väldigt mycket bleknat bort men några höjdpunkter var det såklart också; min 18-årsdag den 23 december, överraskningsfesten som min mamma och mina vänner hade ordnat för mig i hemlighet med alla mina nära och kära, plus att jag provred, köpte och fick hem min fina Aithon. Aithon blev min räddning efter den hösten, min skyddsängel. 
 
Jag var så bestämd och inriktad på att jag skulle göra vad som helst för att få 2013 att bli ett bra, bättre år. Jag visste att jag hade många roliga händelser att hänga upp året på; studenten, studentbal, resa med mina tjejkompisar, träningar och tävlingar med Aithon. Jag var fullt medveten om att sorgen jag har inom mig inte skulle göra det lätt, men när jag kunde och orkade skulle jag se till att göra allt jag kunde för att känna mig lycklig. 
 
Nu, när jag tittar tillbaka, är jag så jäkla stolt över mig själv. Det har varit det tuffaste året i mitt liv, men jag har klarat det. Jag bär en otrolig sorg inom mig själv som aldrig kommer att försvinna men jag är på många plan lycklig. Tack vare min familj, mina vänner, Aithon och en hel del jävlar anamma kan jag ärligt säga att jag har gjort den största inre resan jag någonsin har gjort. Och det är jag så stolt över mig själv för. 
 
Några av årets höjdpunkter är...
 
  • Aithon såklart! Lyckades kvala till SM rekordsnabbt där vi kom 6:a totalt. Tävlat Falsterbo. Tävlat vår första internationella tävling. Och alla vardagsgrejer - som att galoppera barbacka i skogen hur fort som helst med vinden i håret och farttårar rinnandes nerför kinderna. Att skritta ut i soluppgången och se en ny dag födas en sommarlovsmorgon. Att han alltid är lika glad när jag kommer till stallet. Att han är min bästa kompis. 
 
 
 
 
 
  • William - Den finaste och bästa personen jag vet blev min i slutet på Augusti.
 
 
 
 
  • STUDENTEN!!! Hallå, behövs det ens en beskrivning på detta? Min kalasgoa klass hade en grym vårtermin ihop med många galna minnen. Champagnefrukosten hade vi hemma hos mig, följt av en grym dag med en fantastisk mottagning och fest. 
 
 
 
 
  • Balen - Gick med världens bästa klassis Lukas och vårt gäng gjorde hela balen. 
 
 
 
  • Kroatien med bästisarna - 4 tjejer åkte ner i 5 dagar för att sola, softa, äta gott och bara njuta av varandras sällskap. Så otroligt avslappnande och mysig resa!
 
 
 
  • Nya vänner - Är så tacksam för alla nya människor jag har lärt känna under årets gång. Så fantastiska människor allihopa.
 
 
  • Podcast med Linn! Jag och Linn Olsson bestämde oss för att testa något nytt och gjorde en podcast. Så himla kul! Vi har sänt 12 avsnitt som ni hittar på www.linnochebba.se, samt under "Linn och Ebba" på iTunes och Podcaster. 
 
  • Sist men inte minst - TA KÖRKORT. Den befrielsen alltså. Jag vaknade upp en dag i mitten av december och hade bara bestämt mig, innan januari 2013 var över skulle jag ha ett körkort i handen. Sagt och gjort, jag ringde upp min körskola och förklarade läget. Jag övningskörde 2 timmar varje dag i 2,5 vecka, klarade uppkörningen men missade på mitt första teoriprov då jag hade lagt det den 27 dec (23 - min 18årsdag, 24 - julafton, den 26 - min brors födelsedag). Andra gången satte jag det och den 28 januari hade jag mitt körkort!

Kommentarer:

1 Ida:

Du är en sådan underbar person! Du är grym Ebba, glöm aldrig det! <3

Kommentera här: